top of page
מיכל אגוזי צלמת 0012.jpg
  • Writer's pictureLaor Ami Levin

מניעת כאבים במפרק כף היד בתרגול יוגה

בסגנונות יוגה רבים יש שימוש רב במפרקי כף היד, בתנוחת כלב מביט מטה, תנוחות קורה למיניהן, שיווי משקל על הידיים ותנוחות הפוכות מסוימות. תנוחות אלה מהוות הזדמנות לחיזוק מפרקי כף היד בפרט והזרועות וחגורת הכתפיים בכלל.

אם אתם חדשים ביוגה וסובלים מכאב במפרק כף היד יתכן וכאב זה יחלוף ברגע שתפתחו יציבות וחוזק בתרגול שלכם. לעומת זאת אם תנוחות אלה לא מתורגלות בצורה בטוחה ונכונה זה עלול לחשוף את המפרק לפציעות או כאב כרוני, לכן חשוב לתת תשומת לב למפרקי כף היד בעת תרגול היוגה.

hand_xray.jpg

האם אחד מהמקרים הבאים נשמע לכם מוכר? בתנוחת קורה הכתפיים עוברות מעבר לקו מפרקי כף היד מה שיוצר מתיחת יתר במפרק תוך כדי שהירכיים שוקעות מה שגורם לרוב המשקל ליפול על הכתפיים ומפרקי כף היד. או שבתנוחת כלב מביט מטה הידיים לא משתרשות לגמרי במזרון, בסיס האגודל והאצבע המורה מתרוממים קלות מהרצפה מה שגורם למשקל ליפול על החלק החיצוני של כפות הידיים. כל אלה ועוד עלולים לגרום לאורך זמן לעומס יתר על העצמות הקטנות, הגידים והרצועות שבכף היד ולגרום למתיחה, דלקת או כאב כרוני.

אם אחד מהמקרים המוזכרים למעלה נשמע לכם מוכר, כדאי לנקוט במספר אמצעי בטיחות בעת התרגול בכדי לשמור על בריאות המפרקים שלכם:

1. כנות ודיוק חוק כמעט גורף בתנוחות היוגה לשמירת מפרקי כף היד (למרות שתמיד יש יוצאים מן הכלל) – בתנוחות בהן המשקל נמצא על הידיים הכתפיים תמיד יהיו מעל כפות הידיים כדי למנוע מתיחת יתר של המפרק. בנוסף נתרגל עם כוונה שהגוף יהיה יציב אסוף וקליל.

2. אהימסה ותנוחה חלופית

אהימסה פרושה אי אלימות. אהימסה היא אחת מהעקרונות המוסריים בתורת היוגה, אותה אנחנו רוצים להביא גם למזרון היוגה וגם לחיינו. כשאנחנו מתרגלים יוגה, אנחנו רוצים לתרגל בקשב ליכולות הגוף ולא לגרום לגופנו נזק. לכן תרגלו בקשב לגופכם, במקרה הצורך תרגלו תנוחה חלופית. לדוגמא: בתנוחת קורה ניתן להניח את הברכיים על הרצפה, או בכלב מביט מטה ניתן לכפוף את הברכיים כדי להעביר חלק מהמשקל מהידיים אל הרגליים. בתנוחת קורה צידית נותן להניח את המרפק על הרצפה במקום להישען על מפרק כף היד. אם אתם לא בטוחים פנו אל המורה לקבל תנוחה חלופית.

3. סבלנות ותשומת לב

הקדישו זמן בכניסה לתנוחה, הקפידו על מיקום נכון של כפות הידיים ביחס לכתפיים ולשאר הגוף, השתרשו עם כל כף היד ברצפה. עם הזמן הדגשים של דיוק התנוחה יהיו חלק טבעי מהתרגול שלכם.

4. הקשבה וטיפול לאחר תרגול של תנוחות בהן המשקל על כפות הידיים שימו לב אם מפרקי כף היד קוראים לכם. ניתן להקדיש מעט זמן לרוטציות ומתיחות של המפרק ואפילו עיסוי של השרירים הגדולים באמה. אלה יכולים להקל על כאבים או מתח שנאסף במפרק ומועבר לשרירים.

5. מנוחה אם המפרקים שלכם כואבים ומתוחים נסו תנוחות ותרגולים בהם אין משקל רב על הידיים. ולפעמים התרופה הטובה ביותר היא מנוחה.

218 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page