top of page
מיכל אגוזי צלמת 0012.jpg
  • Writer's pictureLaor Ami Levin

התמצית שמסייעת במעברים, שינויים ורגישות גבוהה - Walnut

Updated: Nov 16, 2022

כשהייתי ילדה הייתי מהופנטת מחלזונות. חלזונות עם בית כמובן, לא חשופית (תכף נחזור לזה).

אני זוכרת שהיינו יושבים על האדמה ונוגעים להם במחושים רק כדי לראות איך המחושים מתכווצים פנימה. שוב ושוב המנגנון הזה של השמירה העצמית ריתק אותי.

אני זוכרת שבחממות של הקיבוץ היה צמח שכשנוגעים לו בעלים העלים נסגרים זה אל זה - "אל תיגע בי" זה שמו העממי. מאוחר יותר בבגרותי גילתי ששמו מימוזה ביישנית. ואכן בתור ילדה הייתי ילדה ביישנית מאוד. אני זוכרת שבאירוע משפחתי אחד ניגשה אלי איזו דודה שלא זכרתי את שמה לומר לי שלום וללטף לי את הלחי ואני פרצתי בבכי והסתתרתי מאחורי גבו של אחי רק מהמבוכה.

יש אנשים, ואני בניהם שנולדו עם מערכת עצבים רגישה יותר. זה יכול להתבטא ברגישות חושית, רגשית, ורוחנית, בוואריאציות שונות - אדם יכול להיות רגיש חושית, רעשים וצלילים, מרקמים של בדים, אוכל טעמים, מראות יגעו באדם הזה בצורה עמוקה. אדם יכול להיות רגיש רגשית – זאת אומרת שהוא יהיה רגיש ורספטיבי לרגשות של אנשים סביבו. ורגישות רוחנית – יכול להתבטא באינטואיציה גבוהה, רגישות לאור וראייה אל חושית, יכולת להרגיש "לקרוא" מחשבות של אנשים ועוד. והרגישויות האלה יכולות להתערבב זו בזו.

אלו אנשים שהעולם נוגע בהם בצורה עמוקה, על פניו זה נשמע משהו חיובי, כולנו רוצים להיות במגע וקשר עם העולם סביבנו ועם עצמנו. הבעיה מתחילה כשהרגישות גבוהה מידי. כשהרגישות הופכת להיות מוצפות, קושי לעבד חוויות, קושי להפריד ביני לבין האחר וקושי לתפקד.

אנשים רגישים מאוד לפעמים יוותרו על עצמם בדרכים שונות בגלל שהם מרגישים את הצרכים של האחר. או שהעולם הפיזי החושי מרגיש להם גס ורועש.

כשיש רגישות גבוהה היא לא הולכת לשום מקום. זה משהו במערכת של הבן אדם במערכת הפיזית שלו וחשוב מאוד ללמוד לחיות איתה במובן של לחיות בצורה שמכבדת את הרגישות. מה שיכול לתמוך זה מרחבים מעודנים, בלי הרבה רעשים, אור טבעי וחומרים מהטבע (פחות פלסטיק ונוצצים) קירבה לטבע, חיבור לגוף, ויצירה, המצאות בחברת אנשים שנעימים לכם להיות איתם ובגדול להיות קשובים לעצמכם.

כשבן אדם מאוד מוצף יותר קשה לו להיות קשוב לעצמו וכאן נכנסים פרחי באך. walnut היא תמצית לאנשים רגישים. התמצית כמו יוצרת שכבת הגנה שחסרה לאנשים מאוד רגישים, אנשים שהם כמו חשופית – חילזון ללא בבית, ללא עור, ללא הגנות. חשוב לציין שאין בתמצית הזו משהו שמערפל, היא כמו buffer או שכבה מתווכת.

כל תמצית בערכה של פרחי באך מטפלת בטיפוס כלומר שיש התמצית מתארת איכות שקיימת באופי של הבן אדם ובמצבי זמניים, כלומר מצבים שאנחנו נקלעים אליהם במהלך החיים שגורמים לנו להרגיש את האיכויות של התמצית. אז כפי שתיארתי טיפוס וולנט לא מאוזן הוא אדם רגיש מאוד שמושפע בקלות מהסביבה ומוצף בקלות מה שמפריע לו להיות קשוב לצרכים שלו ולקול הפנימי שלו.

במקרה של מצבים הזמניים תמצית וולנט מדברת על תקופות של מעבר ופרידה. למשל, פיטורים, גירושים, מעבר דירה, גיל ההתבגרות, הריון, לידה והורות ועוד. החיים שלנו מלאים במעברים, שינויים ופרידות.

כאשר קיים קושי לסיים את המעבר עד סופו וולנט עוזרת לנו לנתק את הקשרים שמעכבים אותנו ולא מאפשרים לנו לסיים את המהלך. דוגמא למצב כזה היא פרידה מבן או בת זוג כאשר הפרידה הפיזית כבר קרתה אבל הבן אדם מרגיש שהוא עדיין מושפע ומתייחס לרצונות והצרכים של בן או בת הזוג מהם נפרד.

וולנט מסייעת במצבים בהם הבן אדם מושפע בקלות בגלל רגישות וחוסר יציבות בעיקר במהלך מעברים שינויים והתחלות חדשות. טיפוס וולנט במצב מאוזן והרמוני הוא חלוץ בתחומו, קשוב לקול הפנימי ולהדרכה שלו, מחובר להשראה וליעוד שלו ולא מושפע מקולות חיצוניים כמו דעות של קרובים או מוסכמות חברתיות.

**עוד אנקדוטה קטנה ומעניינת - אגוז מלך ידוע כאגוז עשיר בחומצת אומגה 3 שתומכות במערכת העצבים.



8 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page